Home > Uncategorized > Waarom sportscholen harde muziek draaien

Waarom sportscholen harde muziek draaien

Al meer dan tien jaar ga ik met enige regelmaat naar een sportschool in Rotterdam. Daar kom je een diverse groep mensen tegen. Jongemannen die aan hun spierbundels werken, maar ook mensen van middelbare leeftijd die, net zoals ikzelf, willen voorkomen dat het zittend kantoorbestaantje tot een al te grote opeenhoping van buikvet leidt. In toenemende mate zie je er ook mensen van hoge leeftijd, die gezond en vitaal oud willen worden.

Je zou verwachten dat een sportschool haar best doet om het al deze klanten zo goed mogelijk naar de zin te maken. Helaas lukt dat niet op alle fronten. Mijn grootste ergernis betreft de muziek. Elke keer als ik met mijn koptelefoon probeer te genieten van een rustig muziekje terwijl ik op de loopband aan mijn conditie werk, verstoren de pompende beats uit de geluidsinstallatie van de sportschool mijn genot.

Blijkbaar hoort het bij de cultuur van de fitnessbranche om klanten met harde muziek op te zwepen tot sportieve prestaties. Zo is het waarschijnlijk ooit begonnen, maar eigenlijk is deze praktijk niet meer van deze tijd. Het fitnesspubliek is diverser dan vroeger en de muzieksmaken zullen dan ook meer uiteenlopen. We kennen nu ook personal audio, die iedereen in staat stelt om tijdens het sporten naar zijn eigen muziek te luisteren. Mijn inschatting is dat circa tweederde van de sportschoolbezoekers oordopjes in heeft. Deze klanten hebben geen enkele behoefte aan harde muziek op de achtergrond. Welbeschouwd kan die herrie dus wel uit.

Het management van mijn sportschool bleek ongevoelig voor deze logica. Er waren immers ook klanten die de harde muziek op prijs stelden. Waarom de oordopdragende meerderheid moet lijden onder de terreur van de minderheid en waarom de minderheid niet zelf oordopjes kan meenemen werd mij niet uitgelegd. Ook werd als oplossing aangedragen dat ik mijn koptelefoon dan maar zó hard moest zetten, dat ik de sportschoolbeats niet meer zou horen. Niet echt een bevredigend antwoord. Ik ga naar de sportschool voor mijn gezondheid en niet om gehoorschade op te lopen.

Hoe kunnen we deze apert klantonvriendelijke houding bij een commercieel bedrijf verklaren? Ik denk dat we daarvoor de fictie moeten loslaten dat iedereen in een bedrijf automatisch het belang van de klant voorop stelt. Medewerkers streven ook hun eigenbelang na. Wie zijn die medewerkers die rondlopen in de fitnessruimte en de stereo bedienen? Meestal zijn dat sportieve jongens of meiden die van hippe en harde muziek houden. Het gebruik van personal audio tijdens het werk is voor hen geen optie, want ze moeten aanspreekbaar blijven voor de klant. De hele dag in een stille fitnessruimte werken is ook maar saai. De herrie is er dus niet voor de klant, maar dient als arbeidsvitaminen voor het personeel.

Sportscholen komen hiermee weg omdat ze het allemaal doen. Overstappen naar een andere sportschool heeft dan ook weinig zin. Maar de branche doet zichzelf hiermee wel tekort. Potentiële klanten die in rust aan hun fitness willen werken – en dat worden er door de vergrijzing steeds meer – zullen niet naar de sportschool gaan. Een gat in de markt? Ik houd me graag aanbevolen.

Categorieën:Uncategorized
  1. Mats Johnson
    21 maart 2017 om 11:28 pm

    Helemaal mee eens, ze doen het voor zichzelf. Wellicht zijn ze al ‘disco doof’. Een paar speakers achter hun balie zou al helpen, dan hoeft het in de zaal niet onnodig hard. Muziek is aangenaam, herrie niet. Ook ik kom er voor m’n gezondheid en daar horen m’n trommelvliezen ook bij.

  2. 25 augustus 2017 om 3:22 pm

    Dit is ook mijn ergernis nummer één bij de sportscholen waar ik heb gefitnessed. De muziek staat er zo hard dat eigen muziek opzetten, zonder het gevaarlijk hard te moeten zetten, onmogelijk is. Daarom luister ik met tegenzin toch maar naar de sportschoolmuziek. Hopelijk gaat dit ooit nog veranderen…

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

