Home > Onderwijs, Uncategorized > Spetterende studievoorlichting

Spetterende studievoorlichting

De opiniebijlage van het NRC stond dit weekend in het teken van de studiekeuze. Een actueel thema, aangezien de nieuwe wet “Kwaliteit in Verscheidenheid” universiteiten dit jaar voor het eerst verplicht om aankomende studenten studiekeuzeactiviteiten aan te bieden.

In een eerdere blog heb ik me hierover met enige scepsis uitgelaten. De universiteiten worden door de minister op kosten gejaagd terwijl het studiekeuzeadvies vrijblijvend is. Als scholieren zich maar ergens vóór 1 mei inschrijven kan een opleiding ze immers niet weigeren, of de studiekeuzeactiviteit nu positief of negatief uitpakt. Een onbegrijpelijke weeffout in de wet.

Dit is vooral een manco wanneer je studieuitval goed kunt voorspellen, zoals bij de studie economie. Door een oudere weeffout in ons onderwijsbestel bevat het vakkenpakket in het VWO-profiel Economie & Maatschappij – het profiel dat is ontworpen om scholieren goed voor te bereiden op een economische vervolgstudie – een inferieure vorm van wiskunde (wiskunde A ipv wiskunde B). Deze sluit niet goed aan op de wiskunde die nodig is voor economie. Scholieren met een natuurprofiel op het VWO (met wiskunde B) hebben daardoor ironisch genoeg een veel hogere kans om voor hun studie economie te slagen dan scholieren die het “passende” profiel hebben gekozen (zie ook dit ESB- artikel).

Hoe erg het aansluitingsprobleem is wordt nog eens geïllustreerd door onderstaande grafiek. Het gaat om de laatste lichting eerstejaars economiestudenten die het VWO (E&M profiel) met een 6 voor wiskunde A hebben afgerond. De grafiek geeft de cijferverdeling voor het eerste wiskundevak dat ze in september 2013 aan de Erasmus School of Economics volgden. Een slachting: het gemiddelde is een 3,5; minder dan 10% van deze groep slaagt voor het vak. Deze studenten zijn bij aanvang al kansloos. De opleiding wist het, de student is in de voorlichting hiervoor gewaarschuwd, maar de minister staat niet toe dat de opleiding de student weigert. De fictie dat het VWO een goede voorbereiding biedt moet blijkbaar in stand worden gehouden.

 
6voorwiskundeA

In het NRC wordt spottend gesproken over de “spetterende studievoorlichting”
waarmee opleidingen studenten proberen te lokken. Saar van Veelen heeft het in haar bijdrage over “glimmende brochures, gratis condooms en flitsende presentaties”. Aanstaande zaterdag is de open dag bij de Erasmus School of Economics. Ik zal er geen condooms uitdelen maar bovenstaande grafiek laten zien. Demarketing noemen ze dat. Mijn grootste angst is dat het niet werkt. Dat zichzelf overschattende scholieren denken dat het gemiddelde niet op hen van toepassing is en dat zij de uitzondering zijn in de rechterstaart van de verdeling. Deze studenten zouden tegen zichzelf beschermd moeten worden. Maar de minister staat dat niet toe.

Advertenties
Categorieën:Onderwijs, Uncategorized
  1. Elmar Veerman
    26 januari 2014 om 4:28 pm

    Wat raar om de ‘schuld’ eenzijdig bij het VWO te leggen. Het niveau van de studie sluit niet goed aan bij de vooropleiding. De vooropleiding kan niet veranderd worden. Dan lijkt het mij logisch om de inhoud van de studie Economie aan te passen: meer wiskundeles, die uitgaat van een lager startniveau.

    • 26 januari 2014 om 8:56 pm

      De ESE biedt een zomercursus aan om de kloof te overbruggen. Is effectief voor de studenten die het doen, maar helaas zijn dat er te weinig. Maar het blijft een lapmiddel en het zou beter zijn het probleem bij de bron (VWO) aan te pakken.

  2. 26 januari 2014 om 4:34 pm

    Stuur maar door 😉

    Privébegeleiding wiskunde

    http://hanswisbrun.nl/serious-business/privebegeleiding/

  3. 26 januari 2014 om 6:42 pm

    Ben wel benieuwd naar de verdeling voor eindcijfers 7 en 8 voor wiskunde A

    • 26 januari 2014 om 8:53 pm

      Gemiddeld veel beter, maar met een hele hoge spreiding. Deze groepen zijn met een goede inzet en studiemotivatie in staat het eerste jaar te halen.

  4. Brigitte Tel
    27 januari 2014 om 11:12 am

    Grappig dat er altijd het argument niet goede aansluiting wordt genoemd. Aansluiting gaat over dat je start waar de vooropleiding is geeindigd. Als deze vooropleiding niet differentieert op zaken die wel nodig zijn in het vervolg onderwijs (met name een stuk abstractie in de wiskunde) dan kan het zijn dat studenten hierop stranden. Het feit dat een jongetje bij het dorpsvoetbal heeft leren doeltrappen wil nl ook niet zeggen dat hij daarmee succesvol is bij in ons geval de selectie van FC Twente !

  5. Arjan
    27 januari 2014 om 1:16 pm

    Deze uitslag is inderdaad bijzonder teleurstellend! Zelf heb ik ook het economie en maatschappij profiel gevolgd en daarna door naar de EUR. Daar werd de volledige inhoud van het VWO in drie kwartier er doorheen gejaagd en toen konden we beginnen aan wat zij als basisvaardigheden zouden willen zien. Zeker een mismatch, maar er wordt voldoende begeleiding geboden. Ik ben het ook eens met de zichzelf overschattende studenten uitspraak. Ben echter wel benieuwd of deze resultaten de eerste tentamenpoging behelzen of na de extra herkansing die de EUR in december biedt. Het wordt natuurlijk interessant om de resultaten te bekijken voor het vervolg vak Wiskunde 2 en de resultaten aan het einde van het jaar voor Wiskunde 1. Ik ben zeker niet voor een lager instapniveau en meer les, er zijn al een beperkt aantal uren per week en deze dienen mijns inziens niet onevenredig naar een ondersteunend vak te gaan!

  6. ron
    1 februari 2014 om 3:41 pm

    Om te beginnen zie ik mezelf niet als een zichzelf overschattende vwo’er. Toen ik bij de open dag bij de presentatie van economie en bedrijfseconomie was werd het beeld geschetst dat zij die gemiddeld een 6 voor wiskunde a hadden, niet in staat zijn de studie succesvol af te ronden. Tijdens de open dag werd er door u gezegd dat je dan maar beter een andere studie kan volgen. Wat nou als je gemiddeld een 6.3 staat en er nog een examen is waar op gescoord kan worden? Veel vwo’ers zijn denk ik na de presentatie geschrokken door uw advies om dan maar een andere studie te zoeken. Ook werd er niet gezegd wat er gedaan kon worden om het wiskunde niveau omhoog te krikken. Als uw studenten zulke dramatische resultaten halen, wordt er dan niet gezocht naar de oorzaken hiervan? De enige oorzaak was volgens u het zesje waar de leerlingen het voorgaande jaar wiskunde A mee hadden afgesloten. Ik geloof niet dat dit de enige oorzaak is. Mijn vraag aan u is: wat kunnen vwo’ers met een 6.3 gemiddeld voor wiskunde a op dit moment doen? Ik hoop graag dat uw antwoord niet alleen maar bestaat uit het advies om een andere studie te zoeken, want ik vrees net als u dat uw boodschap leerlingen niet heeft afgeschrikt, maar juist meer heeft gemotiveerd om van die 6.3 toch nog een 7 te maken.

    MVG

  1. 6 februari 2014 om 8:02 am

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s