Home > Onderwijs, Uncategorized > Boekhoudkundige truc of gedragsverandering?

Boekhoudkundige truc of gedragsverandering?

Publicist Rutger Bregman trok vandaag in de Volkskrant ongenuanceerd en ongeïnformeerd van leer tegen de Erasmus Universiteit, die met het project “Nominaal=Normaal” de eerstejaars student uitdaagt om alle 60 studiepunten in één jaar te halen. Daarbij wordt ook gebruik gemaakt van compensatieregelingen. En daar is, in tegenstelling tot wat Bregman suggereert, niets mis mee.

Ik heb in eerdere blogs geprobeerd de statistische logica van compensatorische toetsing uit te leggen, maar moet me er blijkbaar bij neerleggen dat argumenten die in de onderwijskunde onomstreden zijn, in het publieke debat niet worden geaccepteerd. Uit onwil of onbegrip.

Een terechte vraag is echter of de mogelijke rendementsverbetering dankzij “Nominaal=Normaal” vooral het gevolg is van de invoering van compensatorische toetsing (wat Bregman badinerend “boekhoudkundige truc” noemt) of dat studenten werkelijk worden uitgedaagd om meer hun best te doen. Met andere woorden, is er enige evidentie van een gedragsverandering bij de student als gevolg van N=N?

Bij de meeste opleidingen aan de EUR zijn simultaan met N=N veel veranderingen in het onderwijssysteem doorgevoerd. Dat maakt het lastig om het effect van de hogere BSA-eis te isoleren. Maar aan mijn eigen faculteit (Erasmus School of Economics) is per september 2012 alleen de BSA-eis verhoogd van 40 naar 60 studiepunten. Verder is het onderwijssysteem precies hetzelfde als in voorafgaande jaren. Compensatie kennen we aan de ESE al sinds de jaren tachtig en de huidige compensatieregeling stamt van 2007. Dus als het ESE-cohort 2012 enige verbetering laat zien ten opzichte van voorgaande jaren kan dat niet het gevolg zijn van een “boekhoudkundige truc”.

Wat ik hieronder laat zien is enigszins prematuur, omdat cohort 2012 nog niet klaar is. Deze maand zijn de herkansingen en pas eind augustus zullen we de uiteindelijke resultaten zien. De grafiek laat de stand van zaken na de reguliere onderwijsperiode (dus vóór de herkansingsronde) zien bij de opleiding economie. In blauw de verdeling van de behaalde studiepunten van het huidige BSA-cohort, in rood de verdeling van twee eerdere cohorten (de oude data komen uit dit artikel in THEMA). De grafiek laat zien dat er dit jaar een duidelijke verbetering heeft plaatsgevonden. Het percentage studenten dat al vóór de herkansingen zijn jaar heeft gehaald is gestegen van 24% naar 36%. En nogmaals, het enige dat de ESE heeft veranderd is de BSA-eis.

Verder onderzoek is nodig, maar deze eerste gegevens suggereren dat studenten harder gaan werken als je de lat hoger legt. En bij harder werkende studenten heeft iedereen baat, vooral de student zelf. Geen boekhoudkundige truc dus, maar gedragsverandering!

CreditverdelingNisN

Advertenties
Categorieën:Onderwijs, Uncategorized
  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s