Home > Onderwijs, Uncategorized > Gezocht: meisjes die economie en bedrijfskunde willen studeren

Gezocht: meisjes die economie en bedrijfskunde willen studeren

De prestatieafspraken die de minister van OCW met de universiteiten maakt bevatten streefwaarden ten aanzien van het rendement van bacheloropleidingen. Universiteiten worden geacht om in 2016 aan de afspraken te voldoen. Aangezien hieraan een pot met geld is verbonden is het geen vrijblijvende exercitie. De druk op universiteiten om in de komende jaren hoge studierendementen te realiseren zal dan ook verder toenemen.

Het CBS publiceerde onlangs nieuwe gegevens over de studievoortgang in het wetenschappelijk onderwijs, waaruit blijkt dat het bachelorrendement een stijgende lijn vertoont. Hieruit blijkt ook dat er een groot verschil is tussen vrouwelijke en mannelijke studenten. Bij de vrouwen behaalde 58 procent van de eerstejaars uit het cohort 2007/’08 binnen 4 jaar het bachelordiploma. Bij de mannen is dit slechts 38%. Dit gender effect bestaat al lang, zie onderstaande grafiek waarin de 4-jaars bachelorrendementen sinds 2004 zijn weergegeven.

Afhankelijk van de samenstelling van de studentenpopulatie pakt het gender effect heel verschillend uit op opleidingsniveau. Onderstaande tabel illustreert dit met landelijke cijfers per studierichting. Het 4-jaars opleidingsrendement van psychologie is met 59% maar liefst 20 procentpunten hoger dan dat voor bedrijfskunde, maar de mannelijke en vrouwelijke psychologiestudenten scoren afzonderlijk slechts 6 en respectievelijk 7 procentpunten hoger dan hun collega’s bij bedrijfskunde. De verklaring is het verschil in samenstelling: mannen bevolken 73% van de opleidingen bedrijfskunde, tegen slechts 22% van de opleidingen psychologie. Wanneer we corrigeren voor dit effect, door bijvoorbeeld de totale man/vrouw verdeling van 45/55 toe te passen bij alle opleidingen, worden de rendementsverschillen veel geringer (nu maximaal 10 procentpunten tussen economie en psychologie).

Een groot deel van de rendementsverschillen tussen opleidingen kan dus worden verklaard door verschillen in de man/vrouw verhouding. Dit maakt het zeer discutabel om de verdeling van de middelen in het kader van de prestatieafspraken te baseren op rendementsgegevens die hiervoor niet zijn gecorrigeerd.

Advertenties
Categorieën:Onderwijs, Uncategorized
  1. Nog geen reacties
  1. 16 juli 2012 om 8:14 am

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s