Home > Banken > ING Direct: het einde van een bedrijfsmodel

ING Direct: het einde van een bedrijfsmodel

Een boeiende presentatie vandaag door Eli Leenaars (CEO Retail Banking Direct & International ING) over de toekomstvisie van ING ten aanzien van haar internetbank ING Direct.

In de jaren voor de kredietcrisis was ING Direct zeer succesvol in het bijeen schrapen van internationaal spaargeld. Met goede ICT, slimme marketing en aantrekkelijke rentes kon ING Direct snel groeien. Soms zo snel, dat de bank niet wist waar ze het geld moest laten en er domme dingen mee ging doen (de beruchte Alt-A beleggingsportefeuille).

De kredietcrisis heeft echter duidelijk gemaakt dat banken geen beleggingsfondsen horen te zijn, en zeker geen beleggingsfondsen waarbij het neerwaartse risico wordt afgedekt door de belastingbetaler. Het pure internetbank bedrijfsmodel bleek dan ook riskant (zie ook dit paper in het JBF). Hoog tijd dus voor een herorientatie.

Het goede nieuws is dat ING Direct van spaargeldoogstmachine zal transformeren naar een volledige bank, inclusief kredietverlening aan bedrijven. In Duitsland zijn ze al flink op weg, andere landen zullen volgen. De presentatie staat vol met verstandige desiderata, zoals “improving stickiness of savings”, “exploring face-to-face contact”, “reducing investment portfolio”, “higher yield from commercial banking” en zelfs een “branch network” (maar dan wel “lite”). Allemaal zaken die je bij een normale bank verwacht. Ik juich deze transformatie dan ook van harte toe.

Toch een aantal kanttekeningen:

1) Het is wenselijk dat ING in het kader van deze transformatie haar internationale bijkantoren omzet naar dochterondernemingen. Internationaal ondernemerschap is mooi, maar niet voor risico van de Nederlandse belastingbetaler. Zie ook deze IMF studie, waarin wordt opgemerkt: “For a global retail bank, however, a more decentralized subsidiary model may work better because of its focus on serving local retail clients and its reliance on local deposits and local deposit guarantees”.

2) Het zal spannend worden of ING erin zal slagen om haar low-cost concurrentievoordeel te behouden. Kredietverlening en face-to-face contact zullen nu eenmaal tot hogere kosten leiden. ING Direct wordt – om begrijpelijke redenen – minder uniek, maar zal het daardoor in de markt ook moeilijker krijgen.

3) Er blijft een spanning bestaan tussen de ambitie van ING (de klant centraal, “customer centricity”) en haar low-cost, commoditized productportefeuille. Natuurlijk zijn veel klanten gebaat bij simpele bankproducten met gunstige tarieven, maar een slogan als customer centricity suggereert een niveau van aandacht voor de individuele klant die ING nooit zal kunnen waarmaken.

En bij deze low-cost ambitie hoort natuurlijk niet alleen een lagere rendementsdoelstelling voor aandeelhouders, zoals ING vandaag aankondigde, maar ook een lagere beloning voor het personeel en het management. Voor wat ze leveren, blijft het bankwezen immers een overbetaalde sector.

Advertenties
Categorieën:Banken
  1. Nog geen reacties
  1. 9 oktober 2012 om 6:05 pm

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s